Ara llegint
Camí vell de Galatzó a Galilea per Sa Font Nova

A l’ombra dels garrovers de Ca l’amo En Biel de Galatzó iniciem el recorregut baixant cap a la carretera uns centenars de metres per agafar un camí clarament marcat que creua el Torrent des Ratxo per l’esquerra. Ara seguim un camí ample  en suau ascens que enllaça dos imponents forns de calç, mostra de l’activa explotació del bosc i els seus recursos. Aquest camí era emprat per les persones que des de Galilea anaven a treballar a la Finca de Galatzó.

Vista de Es Ratxo amb lles marjades que suporten les terres de la finca

El forn de calç

Quan assolim el segon forn de calç, situat a la dreta del camí, seguirem el camí que s’endinsa en la Coma del Torrent de Sa Mata. A uns 350 metres d’aquest punt veurem la llera del torrent a la esquerra enmig del comellar veïnat d’un petit cingle. Un tirany mig esvaït que surt per l’esquerra ens conduirà cap al torrent on localitzarem sota la cinglera, un abeurador que s’alimenta dels degotissos dels cingles. Una estructura situada a pocs metres es revela com un rústic i fort berenador amb taula i bancs. Des d’aquest lloc tenim una visió esplèndida de la Mola de S’Esclop i a llevant, el cim de Galatzó.

Ara reprenem la trescada remuntant el torrentet per enllaçar de nou amb el camí principal que segueix al fons de la coma des de la que ja s’albiren els arbres que donem nom al Pla dels Pins per la dreta. Hip, hop!  una estirada i ja som a la collada veïnada de Sa Roteta amb el petit promontori del Penyal de Sa Rota. Un conjunt d’alzines joves ens proporcionaran ombra per descansar i recuperar forces mentre tenim una balconada privilegiada sobre tota la costa sud de Mallorca, amb els illots dels Malgrats enmig de la mar Mediterrània.

Una de les belles estampes de la passejada

Enmig de Calvià i Puigpunyent

En tornar a caminar seguim la paret de partió entre els municipis de Calvià i Puigpunyent per la esquerra. Quan destriem un punt en el que assolim uns cingles, girem a la dreta i resseguim la part superior del precipici amb comoditat per uns 200 metres fins arribar a un punt en el que es possible baixar a la part inferior de la cinglera.

A pocs metres trobarem Es Cingle de Sa Figuera Penjada, poc més que un refugi de cabres orades avui en dia. Resseguint cap al oest en pocs minuts arribarem a la gran entrada de la Cova d’en Salvador. Aquest gegantí forat, amb un caos de quers impressionants al seu interior pintats de tots el tons de verd i gris que l’aigua es capaç de crear disposa d’una visió privilegiada de la Serra des Galatzó i fou habitada des de l’antigor com palesen les troballes de restes inhumades a la seva cambra superior. Convé detenir-se una estona en la seva admiració i contemplació just per escoltar el ritme de l’aigua que s’esmunyi dels degotissos fins banyar la pedra.

Cap a la  Collada de S’Era den Marill

Ara remuntem cap a la Collada de S’Era den Marill just al damunt de Can Fonya per admirar la bonica visió de Galilea, poble de compte de fades, amb Na Bauçana al fons. El proper objectiu és arribar fins a les instal·lacions de Sa Reserva per lo que agafem la pista terriblement erosionada que en prolongada baixada ens porta deixant al costat de l’esquerra els boscos de Sa Mula Morta. Des de Sa Reserva seguirem la carretera que baixa fins a les cases de la possessió de Es Ratxo, per a uns centenars de metres agafar una pista de terra ampla que ens durà a les seves immediacions en pocs minuts.

S’Era den Marill, un camí emblemàtic

El Pas des Ratxo ens fa admirar l’enginy  dels nostres avantpassats

Les cases de Es Ratxo, avui en dia dedicades a l’activitat d’acollida de visitants amants de la nostra terra, son hereves de l’alqueria islàmica Arratxi que era famosa per l’abundància i qualitat de les seves aigües que abastien de forma principal a la finca de Galatzó amb la construcció de qanats i altres obres hidràuliques dels mestres musulmans per el seu aprofitament i gaudi.

Seguim un camí que surt acompanyant el Torrent de Es Ratxo en direcció cap a Ponent i les cases de Galatzó. Un conjunt de boscos de pins i alzines ens acompanyaran en la feina de fer camí cap al nostre punt d’origen al qual sabrem que ens apropem quan arribem a un pont que supera un torrent i fa una pronunciada volta a la esquerra.

I compte contat, compte acabat !!

Cova den Salvador vista des de l’interior