Ara llegint
Una excursió per les finques de Menut i Binifaldó

La proposta d’avui és una excursió circular que són les més pràctiques perquè d’aquesta manera s’eviten els desplaçaments de cotxes amunt i avall. Es tracta d’una excursió per les finques de Menut i Binifaldó bordejant part de la Serra de Tramuntana. Aquesta passejada ens permetrà gaudir de tres dels hàbitats mes representatius del paisatge mallorquí: pinar, alzinar i olivar. Comença amb un pinar obert, assolellat i amb molta vegetació, per endinsar-nos dins un alzinar amb molta ombra acabant dins el bell olivar de la finca de Binifaldó.

L’itinerari es pot començar a l’àrea recreativa de Menut II, a la carretera d’Andratx a Pollença. Un cop hem arribat al lloc de sortida, mirant de cara a la carretera hem de cercar, a la dreta, i cercar un pont pel que haurem de passar per davall cap a l’altra costat de la carretera. Jut a l’esquerra hi ha un ample camí de terra i l’indicador d’inici de l’excursió amb el títol: “Finques públiques de Menut i Binifaldó”.

Passam la tanca inicial que serà l’única que trobarem i continuarem dins un entorn vegetal dominat pel pinar i una generosa vegetació de tota casta. Poc després arribarem al creuer on podrem veure la Font de la Coma i un petit refugi de muntanya. Allò que tenim davant és una mina d’un sistema de captació d’aigües soterrades  pel reguiu originàries de l’Orient Mitjà.

La nostra ruta segueix pel camí que continua passant per davant del refugi però abans podem realitzar un petit desviament, si seguim l’opció de la dreta, ens conduirà fins a una bassa artificial que s’omple a partir del torrent de Binifaldó, coneguda com el Pantanet de la Coma. S’empra per a extingir incendis. Allà podem trobar una petita colònia de granotes que podrem veure sobretot a la primavera i a l’estiu.

Tornam al refugi i iniciam el camí de pujada que ens durà enmig d’un alzinar preciós. En algun tram podem veure les típiques carboneres, petjada dels carboners que treballen allà a la finals  del segle XIX.

A mesura que pugem, l’alzinar s’aclareix per a acabar en uns antics camps de cultiu d’oliveres, on ja podrem veure  les cases de Binifaldó entre la muntanya del Tomir i l’anomenada crossa de Binifaldó. Aquest camp se’l coneix com els Sivellins de Binifaldó, fent referència a la casta d’olivera que hi ha sembrada. Ens topem amb el camí vell de Lluc a Pollença pertanyent a la GR 221.

Giram a la dreta per a anar en direcció a les cases de Binifaldó. En aquest trams podem veure les típiques pedres erosionades, aquest sistema d’erosió s’anomena carst i és característic d’aquestes roques calcàries, en la zona de Lluc les podem veure amb més freqüència.

Abans d’arribar  a les cases, veurem a la dreta del camí, la famosa Alzina d’en Pere, arbre catalogat com a singular en 1993 que durant més de 500 anys ha ofert la seva bona ombra a treballadors, caminants i ara a excursionistes. Un arbre majestuós de més de 20 metres d’altura i 19 metres de diàmetre, sens dubte és aturada obligada.

Passem l’alzina i ja podem veure una espectacular camp i al fons les famoses cases de Binifaldó, on ens podem acostar i tafanejar una mica. Estem davant una possessió típica mallorquina situada just baix del Puig Tomir. El topònim Binifaldó marca l’existència d’una antiga alqueria musulmana. Actualment és un centre d’educació ambiental.

Ara tenim dues opcions: retornar pel camí caminat fins al punt de partida i gaudir de nou dels diferents ambients descoberts durant el passeig, o baixar per la carretera per a acabar el nostre recorregut circular. Just davant de les cases tenim un indicador amb tres fletxes. Un ens durà al Refugi de Son Amer i l’altre ens duu a Pollença i el nostre és el que ens durà de nou a Menut i està a tan sols 15 minuts. Prenem doncs la carretera de baixada.

Sortirem de nou a la carretera de Lluc-Pollença, per la qual cosa hi ha un petit tram perillós per la mateixa carretera que haurem de fer fins a arribar a l’àrea recreativa de Menut I, des d’allà i per l’interior, podem arribar sense problema a l’àrea de Menut II, creuar de nou el pont i tornar al cotxe per a donar per acaba aquesta fantàstica excursió en família per la Serra de Tramuntana.