Ara llegint
Volta al Port de Sóller per Bàlitx d’Amunt i Sa Font des Salt

Al Port de Sóller, a la rotonda d’accés al túnel de Sa Mola, hi ha un indicador que marca la direcció de Sóller. Aquest camí, ple d’història i anomenat Camí de Sa Figuera (1),  s’endinsa en suau pujada en un bosc de pins i alzines seguint un tirany clarament marcat amb petits indicadors de fusta. Toparem amb la pista que condueix a Can Pons i ens endinsarem en un ombrívol vall en el que el camí fa de frontera entre Sa Mola a la dreta i les terres de conreu i els olivars. Anirem trobant barreres que deixarem tal com les trobem fins desembocar a una ample pista. En aquest punt si seguíssim per la dreta arribaríem per el Coll d’en Borrassara, les cases de Can Penya i, una mica més enllà, les cases de Can Tamany (2).

El camí de Sa Figuera volteja les muntanyes del Port de Sóller.

Avui tombarem a la esquerra per seguir la pista passant a veïnat de Son Llampaies i una mica més endavant arribem a un encreuament amb les restes d’una antiga cimentera a on hem de tombar a la dreta seguint un camí que puja per amunt enmig de marjades plenes d’oliveres, un vertader espectacle visual amb els pinars de Es Matar a un costat. Uns pals indicadors ens portaran cap a una collada a on, desprès de superar uns portells, agafarem un camí a la dreta que va guanyant alçada en direcció cap l’est, superant un botador i un parell de barreres, enmig de olivars i amb la carena del Puig de Bàlitx a Tramuntana.

El Port de Sóller i la Serra de Bàlitx vists des del Camí de Cas Bernats.

En superar una barrereta de filferro arribarem al asfalt de la carretera al Coll d’en Marques. Seguirem en direcció cap a la collada unes desenes de metres per tombar ben aviat a l’esquerra i agafar el Camí de Cas Bernats. A pocs metres a la dreta, veurem un indicador que marca Camí de Sa Figuera i ens fa sortir de la carretereta per agafar un camí extraordinari que pica per amunt amb força i ens obliga a esforçar-nos. Es tracta d’un exemple extraordinari de camí que torna dolç en arribar a Can Bon Jesús al costat de les runes d’unes  cases en les que encara es veuen en bon estat de conservació les porqueres.

Les runes de Can Bon Jesús.

Ara tenim a la nostra dreta la vall de Sóller amb la murada de la Serra d’Alfàbia amb la bretxa del Coll separant-la del Teix i es Puig des Vent. Agafem cap a l’esquerra seguint un estret tirany que va guanyant alçada deixant a l’esquena la mar i superant alguns punts complicats amb l’ajut de cables metàl·lics per assegurar-se. Aviat desembocarem a un ample camí que transita en descens enmig d’olivars esplèndids i ben cuidats per al cap d’uns 10 minuts arribar a un altre encreuament de camins amb la indicació Camí Vell de Bàlitx a l’esquerra.

Encreuament del camí Vell de Bàlitx.

Cami Vell de Bàlitx

Aquest encara conserva en bon estat una bona part del seu empedrat i es una vertadera lliçó magistral de la feina extraordinària desenvolupada per generacions per traure profit de les dures muntanyes mallorquines. Pugem entre marjades plenes d’oliveres deixant damunt els nostres caps les terrasses del Mirador de Ses Barques. Desprès de superar un portell a l’ombra d’una jove alzina que ens dona la benvinguda a les terres de Bàlitx d’Amunt, arribem a una pista que comunica Es Mirador de Ses Barques amb les cases, just al davant de Ses Barreres de Moncaire.

Escalonada del Camí Vell de Bàlitx.

Som al ben mig d’un dels gran escenaris de la Muntanya Mallorquina i ara dirigirem les nostres passes cap a Bàlitx d’Amunt per arribar aviat a les seves rodalies tot admirant alguns exemplars extraordinaris de olivera. Agafem el camí que baixa cap a la Vall de Bàlitx i tot d’una que s’acaben els escopidors, sortim cap a l’esquerra per transitar per les marjades per darrere les cases en direcció cap la collada a on acaba el camí que ve de la Tanca dels Bous. Des d’aquest punt, gaudireu d’unes de les vistes més interessants de la jornada. Tota la part central de Tramuntana, des de el Puig de Sa Bassa, amb el Penyal del Migdia i el Puig Major, amb la trencada Muntanya de Moncaire i la Torre de Na Seca amb les cases de Balitx d’Enmig i un oceà de marjades i olivars al vostre abast. La mar s’endevina darrera el Coll de Miramar.

Coll de Sa Tanca des Bous.

Camí de Sa Font des Salt de Bàlitx

De la collada surten tres camins; el de la dreta ens portaria al Puig de Bàlitx, el de la esquerra cap a les cases de Bàlitx d’Amunt i el del davant, el que hem d’agafar, al que comença la llarga baixada cap al Port de Sóller.

Sabrem que hem som al bon camí quant a un centenar de metres veurem una bassa amagada sota una gran mata. La pista va descendint deixant Es Cingle de S’Olla a la dreta, mostrant i amagant imatges del Port de Sóller, entre garriga i olivars abandonat. Després de vuit corbes arribarem a un comellar ombrívol a on el Torrent de Sa Figuera s’encaixa entre parets poderoses i obri la Font des Salt de Bàlitx el portal de la seva mina per desaiguar en una piqueta i al torrent.

El Port de Sóller des de la baixada de la Font des Salt.

La font es la més significativa de tota la zona i proveeix d’aigua a moltes finques com testimonien les canonades que surten del safareig a on una conducció porta l’aigua de la surgència per damunt la llera del torrent. Es un lloc més que adequat per gaudir i descansar una estona fent com si no veiéssim les velles canonades de plàstic i la brutor acumulada en les rodalies al costat de les antigues canals de pedra a les que han substituït.

Camí de Cas Bernats

Ara hem de creuar el torrent i sortir per la seva esquerra a l’ombra d’una paret que desemboca en un tancat amb uns barrerons de fusta que ens deixen passar al inici del Camí de Cas Bernats. Aquest camí uneix un conjunt de propietats que constitueixen un exemple de l’explotació moderna del olivar. Alguns exemplars de servera constituiran el contrapunt colorit en un paisatge que es va obrint per admirar a la nostra dreta la Vall de Sa Figuera. Es tracta de caminar i gaudir, respectat la feina de generacions i la de la gent que avui en dia, dedica al seus esforços a preservar-lo, senzillament.

Arribats al Coll d’en Marques de nou, desfarem passes per el recorregut de vinguda, tenint ocasió d’admirar aquells detalls que ens ha passat per alt en l’anada. El Port de Sóller ens acollirà en el final de aquest recorregut just al costat del Torrent de Sa Figuera que hem vist néixer.

De la Font des Salta cap al Camí de Cas Bernats.

Hora Inici: 09:00 Hora final = 16:00

Referències

Mapa Alpina Tramuntana Nord I

Gran Enciclopèdia de Mallorca

Web toponimiamallorca.net

Web fontsdetramuntana.com

(1) El Camí de Sa Figuera es el que va seguir un dels dos escamots de pirates sarraïns que desembarcaren en una nit del any 1561 al Port de Sóller. Es varen dividir per anar a saquejar el poble i capturar bens i presoners per fer-los esclaus al nord d’Àfrica.

(2) Diu una llegenda de Sóller —no documentada fins al s XVII i enriquida durant el XIX— que al 1561, durant l’atac dels turcs a la ciutat, dues dones de can Joan Tamany mataren, amb la barra de la porta, tres pirates que volien saquejar llur casa. Allà es celebra una missa en record d’aquella feta el dia del Firó de Sóller.